Wsparcie

Koncepcja nasadzeń opiera się często przede wszystkim na kompozycji barw kwiatów. To, czy będzie zaprojektowana skromnie i monochromatycznie, utrzymana  jednak tonacji czy kontrastowa, zależy od indywidualnych gustów, ogólnych warunków oraz zamierzonego efektu. 

Kolory mają duży wpływ na efekt ogólny. Mogą mu nadać najróżniejszy wygląd – spokojny lub dramatyczny, przyjazny lub ponury, wyrafinowany lub prosty, romantyczny lub nowoczesny – notabene tylko i wyłącznie za sprawą zamierzonego doboru roślin o określonych kwiatach i liściach. Wielu słynnych malarzy, takich jak impresjonista Claude Monet lub ekspresjonista Emil Nolde uwieczniając na swoich obrazach kompozycje roślinne, stworzyło urzekające wizerunki ogrodów, które do dzisiaj inspirują ogrodników i architektów krajobrazu. Również słynna twórczyni ogrodów Gertrude Jekyll, która odegrała znaczącą rolę we współczesnej architekturze krajobrazu, studiowała sztukę i malarstwo. Dopiero z czasem odkryła swoją miłość do roślin. Jej ogrody, będące swoistymi obrazami, które powstawały dzięki współgraniu kolorów i kształtów, świadczą o tym, że u podstaw projektów nasadzeń leży wiedza na temat świadomego użycia barw. 

Żaden kolor nie może być postrzegany w oderwaniu od innych. Zawsze odnosi się do innych odcieniami i znajduje się pod ich wpływem. Żółte kwiaty zachyłka okółkowego (Coreopsis verticillata) w towarzystwie z pomarańczowoczerwonych kwiatostanów cynobrówki (Crocosmia masoniorum ‘Lucifer’) wydają się lekko poprzetykane zielenią. Połączone z niebieską szałwią omszoną (Salvia nemorosa ‘Blauhugel’) skłaniają się wyraźnie ku ciepłej żółci. O tym fenomenie, zwanym w nauce o kolorach „kontrastem symultanicznym”, należy zawsze pamiętać, łącząc rośliny, ponieważ zieleń liście prawie zawsze otacza kwiaty i wpływa na ich barwy. Najmocniejsze kontrasty można uzyskać, zestawiając trzy kolory podstawowe : czerwony, niebieski i żółty oraz kolory pochodne pomarańczowy, zielony i fioletowy.

Harmonijne połączenia kolorów mają zawsze wspólny mianownik. Nie wykazują mocnych kontrastów, lecz zdają się nawzajem kolorystycznie przenikać. Używa się tutaj barw, które na kole kolorów znajdują się obok siebie, jak np. żółty – pomarańczowy – czerwony, lub barw o różnym natężeniu koloru, jak np. jasnoniebieski niebieski – ciemnoniebieski. Planując nasadzenia harmonijne kolorystycznie należy dodatkowo uwzględnić wielkość kwiatów, ponieważ oddziaływanie kolorów może ulec zmianie relatywnie do wielkości barwnych powierzchni. Intensywnie niebieski kolor dużych kwiatów irysów bródkowych (Iris barbata) nie wydaje się już zbyt dominujący, gdy znajdą się one w otoczeniu licznych jasnoniebieskich, przezroczystych kwiatkow lnu (Linum perenne)

Zachowanie równowagi pomiędzy kształtem i kolorem kwiatów – i to o każdej porze roku – jest calem wyważonych nasadzeń. Ponieważ jednak na skutek strat spowodowanych zimą lub niezamierzonych wysiewów, stosunki ilościowe kwiatostanów mogą się samoistnie zmienić, każde nasadzenie jest niekończącą się przygodą i niezwykłym przeżyciem. 

Kolory mogą zmienić charakter przestrzeni. Blade i chłodne błękity, szare lub przytłumione barwy są powściągliwe, a zastosowane w tle sprawiają wyrażenie dali, podczas gdy intensywnie, błyszczące żółcienie, różne odcienie pomarańczowego i czerwieni wydają się wypchać do przodu. Kombinując ze sobą oba efekty, można sprawić, że mały ogród będzie wydawał się znacznie większy. 

Przy tworzeniu barwnej koncepcji nasadzeń należy uwzględnić nie tylko kolor kwiatów, lecz również liści. Popularne ostatnio szaro listne bylin, krzewy i drzewa przypominające roślinność śródziemnomorską sprawiają, że wszystkie kolory wyglądają blado i mniej intensywnie, zupełnie jakby spłowiały pod wpływem prażącego słońca południa. Wykorzystując te efekty, możemy stworzyć całkiem niezwykły nastrój. 

Jeżeli chce się stworzyć harmonijne, przenikające się nawzajem kompozycje roślin, powinno się sprawdzić, jak będą wyglądać na palecie wybrane odcienie kolorów. Obecnie jest to możliwe również dzięki użyciu odpowiednich programów komputerowych. 

U góry: Dom w tle otacza romantyczna łąka porośnięta delikatnym, kwitnącym na biało przetacznikiem oraz intensywnie różowymi floksami i hortensjami. 

Po lewej: Jaskrawożółte i czerwone klony palmowe podkreślają pierwszy plan. Ciemna czerwień liści drzewa rosnącego z tyłu sprawia, że jeszcze bardziej się ono od nas odsuwa. 

 

U dołu: Kontrasty powstałe między „czystymi” barwami, jak tutaj pomiędzy czerwonymi różami, niebieskimi ostróżkami i otaczającymi je zielonymi liśćmi stwarzają obraz pełen napięcia. 

 

Witryna korzysta z plików Cookies.

Więcej na ten temat znajdziesz w Polityka Cookies